stiantorst.blogg.no

Værjournalist - Blogger

Dette er AtB - Hva er din historie?

  • Publisert: 26.08.2013, 19:34
  • Kategori: Blogg
  • "Venter, venter, og venter i Munkegata" 

    De som bor i Trondheimsregionen har for lengst fått med seg at det er delte meninger om AtB's evne til å håndtere byens busstilbud. 

    Liksom.. AtB har vist seg å ha en greie med at de skal finne opp kruttet på nytt, hvert eneste år. Det ender selvfølgelig i total fiasko, da de ikke aner hva de driver med. 

    Flere hundre har ytret sin frustrasjon på selskapets Facebook-side. Her er noen eksempler: 

    "Nå har jeg venta snart tre kvarter på en buss som visstnok går hvert 15 minutt fra Trondheim til Stjørdal"

    "Lurer fortsatt på hva som skjedde med rute 310 til Orkanger kl 20.45 i går? Jenta mi ventet og frøs sammen med flere andre på holdeplassen i over 1 time"

    Dette er altså kun to. To ganske vanlige meldinger som stadig tikker inn på AtB's tidslinje på Facebook. Folk er frustrerte. Det ødelegger kjøremønsteret til flere tusen mennesker. Flere og flere velger nå heller å kjøre bil istedenfor å ta buss. Er det riktig? Skal busselskapet være med på å fremme bruken av forurensende biler? Tydeligvis er det i planene til AtB. 

     
    Regionbussen til Fosen. Kun 4 personer ble med over fjorden. Foto: Stian Törstad 

    Når man snakker om regionbusser. Det er kanskje de viktigste rutene. Knytte regionen sammen. Fosenhalvøya er utfryst for lenge siden. Melhus opplever altfor liten kapasitet på rute 310, som forøvrig også går til Stjørdal. Overfylte busser, kun ståplasser og gretne sjåfører preger ruten, hele dagen. Ikke mye suksess å finne her heller. 

    Av mine egne erfaringer, har jeg dette: 

    En annen ting som ofte går igjen, er sjåførenes humør. Det er ikke noen selvfølge at sjåføren er hyggelig her i Trondheim. Du blir sjeldent eller aldri møtt med et smil. Ikke en gang øyekontakt er noe du kan forvente å få fra sjåføren. 

    Dersom du prøver deg på å si "Hei" idet du går på bussen, så er det heller ikke alltid at sjåføren svarer tilbake. Hva i all verden er det sjåføren får ut av å gjøre noe slikt mot sine egne kunder? Det er helt på trynet. Har opplevd flere andre også som har sagt "hei" eller "god dag" til sjåføren uten respons. 

    En annen ting er at dersom sjåføren ikke har fått med seg at en passasjer har trykket på stoppknappen i god tid før holdeplassen, og sjåføren ikke får med seg dette før bussen har kjørt forbi holdeplassen, er ikke dette noen andre enn passasjeren sin skyld. En sjåfør for AtB nekter altså å ta på seg skylden for noe som helst. Denne hendelsen endte forresten i at sjåføren til slutt bråbremset og slo i rattet, før han deretter ropte "Hold kjæft dersom du itj har nå fornuftig å kom med" til en rolig, kvinnelig passasjer. 


    Munkegata i Trondheim. Foto: Glen Musk

    Snakker om det å bråbremse.. For litt over et år siden, kanskje snart to, så tok jeg rute 9 eller 4 tror jeg det var til Heimdal sentrum. På bussen var det en blind mann med førerhund, som oppdaget da vi hadde kommet til Midteggen Holdeplass som ligger 5 minutter kjøring unna endeholdeplassen at han hadde tatt feil buss.

    Han reiste seg deretter opp og gikk fremover mot sjåføren mens bussen kjørte. Jeg hørte han si "Jeg tror jeg er på feil buss", før sjåføren bråbremser i 60 km/t. Den blinde mannen klarer heldigvis å hindre seg selv i å bli kastet inn i frontruta ved at han heller ramler ned over dashbordet. Jeg sitter der på setet mitt fylt av skrekk, etter å ha selv fått et ganske kraftig sjokk. På gulvet triller det matvarer, flasker og diverse andre eiendeler fra de andre passasjere. Første jeg tenker er at nå kommer sjåføren til å drepe en eller annen på denne bussen, for mer aggresjon har jeg aldri i mitt liv sett før. 

    Det hele ender i at den blinde mannen (som tilsynelatende ikke var 100% blind) blir kastet av bussen etter at sjåføren ikke hadde orket å høre på noe av det han hadde å si. Jeg gikk av bussen på holdeplasssen etter før jeg løp tilbake til der hvor han ble kastet av. Noen andre passasjerer hadde gjort det samme, så vi fikk til slutt hjulpet han med å bestille en taxi. Om denne mannen tok saken videre er jeg usikker på. Jeg valgte å ikke lage oppstyr av det den gangen, da jeg hadde mer enn nok med flere jobber, skole, trening og annen fritid. 

    AtB sier til NRK at dette er den verste uken de har hatt noensinne. Håper jeg gjorde den litt verre, så får de samme mynt tilbake. 

    Så.. til slutt lurer jeg ganske enkelt på.. 

    Har du hatt dårlige opplevelser med AtB? Del de gjerne i kommentarfeltet, og del gjerne innlegget på Facebook! 

  • Publisert: 26.08.2013, 19:34
  • Kategori: Blogg
  • 48 kommentarer
  • 48 kommentarer

    Monica Lindstad

    26.08.2013 kl.19:40

    høres alt for dårlig ut spør du meg! :)

    - Hannah / Slutta, teheh

    26.08.2013 kl.19:41

    Jeg bor ikke så langt unna sentrum men det jeg kan klage på er trege busser, sure sjåfører, små seter, bare det å ta buss koster jo en formue..

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.19:42

    Monica Lindstad: Ja det kan du trygt si..

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.19:42

    Hannah: Ja, akkurat.. Alt dette kan fikses, men de gidder faen meg ikke. Vil heller ha misfornøyde kunder.

    Silje Kristine

    26.08.2013 kl.19:48

    Har opplevd sure bussjåføra, men sjeldent treg buss siden æ tar sjeldent buss, men høre masse klaga på atb så dem bør kanskje gjør nå med det snart :p

    silje

    26.08.2013 kl.19:48

    va ei gammel dame for noen daga siden som skulle på bussen, før hu rakk å sette sæ begynte bussen å kjøre, så dama velta heller bakover i bussen å slo sæ...

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.19:49

    Silje Kristine: Jah.. Har ikke gjort en dritt siden dem starta opp i Trondheim

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.19:50

    silje: Typisk eksempel fra AtB sine bussjåfører du har der. Sett flere lignende eksempler på dette jeg også, blant annet en dame på Byneset som fløy fremover og mistet alle handlevarene sine. Sjåføren reagerte, ikke overraskende med sinne.

    Therese

    26.08.2013 kl.19:56

    Rundt juletiden opplevde jeg en noe så ubehagelig busstur. Jeg og kjæresten min tok bussen fra solsiden til heimdal, rute 4. På en bussholdeplass rett etter solsiden kom det på en litt eldre dame med rullator. Akkurat i det hun setter rullatoren inn på bussen presterer bussjåføren å lukke dørene slik at hendene til den stakkars damen satt seg fast i mellom døren! hun hylte og skrek og prøvde å få bussjåføren til å høre, når alle på bussen ropte åpnet han endelig dørene, og sa heller ikke unnskyld..

    silje

    26.08.2013 kl.20:01

    va en annen dag her, på proffesor brochs gate en person som skulle på, bussdøra går opp og igjen, opp og igjen gjentatte ganga og personen ble nesten klemt mellom døra når han endelig kjem på bussen beklage ikke sjåføren det engang, itilegg va personen utenlandsk : p

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.20:02

    Therese: Åherregud.. Hvordan er det mulig? Det høres nesten ut som en syk film. At han presterer å ikke beklage seg etterpå er jo helt.. Ja. Fy søren as, jeg blir så forbanna. Skulle likt å klemt den sjåføren mellom døra. Hardt. Uten å sagt unnskyld.

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.20:03

    silje: Latterlig. At det skal være mulig å være så borti natta ødelagt i huet at man ikke klarer å si "beklager" eller "sorry" i dette tilfellet er helt utrolig.

    nnugg

    26.08.2013 kl.20:17

    Tok buss 19 som går forbi sykehuset. En eldre mann og en skrøpelig dame kom på, betalte, og beveget seg mot to ledige seter. Bussjåføren ga full gass før den skrøpelige damen fikk satt seg slik at hun falt på ryggen ned i gulvet med et skrik. Det kunne gått veldig galt.

    Rart ingen har dødd enda.

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.20:20

    nnugg: Huff.. At det er mulig. Neste gang jeg ser noe lignende som det der, kommer jeg til å ringe politiet og anmelde det. Det er uforsvarlig kjøring og kan faktisk bety 0 førerkort på livstid dersom liv settes i fare. Må begynne å skje noe snart.

    Theresa

    26.08.2013 kl.20:21

    Moren min bruker noen ganger å ta buss, for å komme seg fra Piren og til Trondheim sentrum. En av disse dagene var det en dame som gikk av bussen, men glemte veska si. Den stod igjen på setet inne på bussen. Damen merket det straks og løp etter bussen. Hun kom seg helt til den fremste inngangen (der hvor bussjåføren sitter) og ropte at hun hadde glemt veska si på bussen. Det eneste bussjåføren gjorde var å løfte på skuldrene som for å si ''din egen feil'', og kjørte videre. Flere av passasjerene sa også at han måtte stoppe, men han fortsatte å kjøre egoistisk videre.

    Det er helt sykt at folk som jobber i en kundebasert jobb skal være så trangsynte og korttenkte. Blir så utrolig irritert bare av å tenke på det..

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.20:24

    Theresa: Oi!

    Nok en urovekkende episode, men jeg er allikevel ikke sjokkert. Man skulle ikke tro det finnes grenser for hvor mye sykt disse sjåførene faktisk kan finne på. Det virker ikke som om de bryr seg om medmennesker idet hele tatt.

    Denne sjåføren kan umulig ha det særlig bra med seg selv..

    ME

    26.08.2013 kl.20:44

    Jeg hadde en 24timers bilett, og ble nekta å gå på 36bussen klokka 7 om morgenen. Den varte jo til langt ut på ettermiddagen. Jeg ble frustert og sa: det er jo TJUEFIRETIMER.. Og han bare: ja, det er 24timer.. Meg: ja?! Han du må gå av bussen. Jeg sendte sms til atb og fikk ny voksen bilett, men jeg måtte fortsatt gå av og så da jeg viste han den nye fikk jeg fortsatt ikke gå på. Da sa jeg noe som: Satan i hælvete.... og så kom jeg på neste buss: med den fuckings 24timers biletten.. Gikk til atb og klaga, så fikk et busspass for resten av dagen. Men vi rakk akkurat toget med 4minutter pga han %$&%/%$&%$..

    Aidana ~ mote&hverdag

    26.08.2013 kl.21:39

    AtB har nettopp tatt over busseselskapene her jeg bor nå, å så vidt jeg ser det er det bare kaos. Første skole uka havnet halve klassen min i bilseter til lærerne for å komme seg hjem, andre måtte be foreldrene ta fri fra jobben for å hente de. De hadde sagt at de skulle fikse på bussrutene til denne uka, men så fikk vi vite at de gjør det neste uke. dette ser ikke bra ut.

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.21:42

    Meru: Ja, dette viser bare hvor lite en bussjåfør faktisk vet. Det at de kompenserer for sine egne, udugelige sjåfører er forsåvidt greit, men hvor lenge skal hjulet trille før noen finner opp felgen liksom?

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.21:43

    Aidana ~ mote&hverdag: Jaa, vet. Du bor i Ørland/Bjugn området, ikke sant? Har hørt rykter om at busstilbudet der ute er blitt helt ødelagt. Er nesten verre der, men heldigvis ikke like mange mennesker som tar buss der som det er i Trondheim. Rutene på Fosen må fikses snarest tror jeg.

    ME

    26.08.2013 kl.22:04

    XD *knis*

    Hmm.. Jeg har hørt at man kan skille mellom bussjafører med annen utdanning og de som ikke har det: de som har erfaring fra andre utdanninger(gjerne høyere)/yrker vet hva service betyr:P

    Stian Tørstad

    26.08.2013 kl.22:11

    Meru: Ja det kan godt hende at det er en sammenheng der altså :p

    Aidana ~ mote&hverdag

    27.08.2013 kl.07:45

    Jaa, er vell ikke like mye mennesker her nei, men ja - det bør nokk fikses fort !

    Jullan

    28.08.2013 kl.16:41

    Har bodd i Trondheim i over et tiår, og kan ikke si jeg kjenner igjen noe av det dere beskriver. Var fornøyd da det var Team Trafikk, og er fortsatt fornøyd nå som det er AtB. Synes busstildbudet bare har blitt bedre og bedre de siste ti årene, og AtB har forbedret busshverdagen min betraktelig. Jeg kan se at de kan ha bomma på en del her nå, men de skal faktisk ha kred for å sette fokus på å rydde opp så raskt som de faktisk har gjort. Trøndere er sykt bortskjemte når det gjelder buss, spesielt i Trondheim. Buss i Trondheim er dritbillig, i alle fall med tanke på hvor ofte bussene går.

    Jeg har heller aldri opplevd en eneste kjip bussjåfør, men har derimot flere ganger vært vitne til passasjerer med null folkeskikk. Virker som folk ikke tenker på at man kanskje må møte folk på den måten man selv ønsker å bli møtt.

    Jeg har selv opplevd å være fryktelig frustrert over kollektivtrafikken her, men jeg er fortsatt generelt superfornøyd med AtB og alle sjåførene i byen.

    Syns folk kan gå litt i seg selv og slutte å sutre.

    Ingeborg

    28.08.2013 kl.18:20

    bussen e pisstreig. først står det at bussen kjem om 1 min, og når det 1 minutte har gått så går plutselig navnet på bussen bort fra skjermen, og bussen kjem aldri. idag va det en buss som liksom skull gå hvert tiende minutt og den gikk kanskje hver halvtime eller nå.

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.18:23

    Jullan: Ja, det er som sagt delte meninger rundt AtB. At folk "skal slutte å sutre" synes jeg blir veldig dumt sagt. Det er lov å klage når ting ikke er bra. Busstilbudet er kanskje bra i ditt tilfelle, men folk som faktisk stoler på at busstilbudet er godt nok opplever at nettopp dette ikke lengre er tilfelle.

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.18:24

    Ingeborg: Kjent problem det der.. Helt idiotisk det "flotte" sanntidssystemet til AtB.

    Silje

    28.08.2013 kl.19:04

    Har vært vitne til flere tilfeller hvor eldre nesten har falt bakover før de rekker å sette seg ned pga ivrige sjåfører som kaster seg på gasspedalen så snart passasjerer har gått forbi han.

    De kjører forbi holdeplasser til tross for at vi har trykt på stoppeknappen, og unnskylder etterpå at lyden på knappen er så lav: de har ei stor, RØD lampe som slår seg på ved speedometeret!!

    Et større problem på langstrekkene (bussene fra orkanger-stjørdal-orkanger), er at man kan oppleve at bussene kjører rett forbi og vinker at det kommer en annen buss. Det vi ikke vet er at den bussen kommer ikke før en halvtime senere, og plutselig er også den full og kjører rett forbi. Endte opp med å måtte vente på buss i nesten to timer...

    Men, det er faktisk noen sjåfører som er hyggelige og ønsker oss en fin dag videre osv.. har opplevd det kun på ruten orkanger-stjørdal-orkanger da! :) blir nesten litt skremt når jeg skal ta en "by-buss" etterpå hvor de såvidt ser på deg en gang. Og måtte gud forby om du har et spørsmål...

    Sunniva

    28.08.2013 kl.19:06

    Veldi enig med deg Stian! Jeg tar mye buss fra tiller området, tonstadkrysset osv. Der skal det gå busser ca hvert 5 minutt, men jeg står alltid og venter i minst 10 - 15 minutter. Og dette er for lenge å vente når man har dårlig tid. Jeg har også vokst opp med at jeg skal smile til folk som gjør meg en "tjeneste", derfor pleier jeg alltid og smile og si hei når jeg kommer på bussen, uansett hvor lenge jeg har ventet og hvor irritert og lei jeg er. Men det er så utrolig sjeldent at jeg får så lite som et smil tilbake.. de irriterer meg virkelig, og ødelegger dagene mine

    jostein eidem

    28.08.2013 kl.19:08

    Det trengs vist en liten forklaring her nok en gang. AtB er IKKE et busselskap og har ikke noen sjåfører. Det er flere busselskap som kjører på anbud for AtB, og disse styrer og setter opp Tider. Det er faktisk ikke sjåførene eller selskapene som kan noe for dette. Så jeg ver dere klage til rette instans. Å når det gjelder sjåfører som er sure og ikke hilser så synes jeg dere skal se litt på dere selv. Det er utrolig mange sure passsasjerer og mange av de som ikke hilser heller. Fei for egen dør så blir sikkert ting bedre.

    Å mye av forsinkelser som kommer er mye dere reisende selv. Om alle er på holdeplassen til rett tid og har penger, kort eller mobillett klar FØR bussen kommer så kan det faktisk spares mye tid.

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.19:10

    Silje: Ja, det du nevner først her er nok et av de største problemene sjåførene har. At de kjører mens eldre mennesker fortsatt står i bussen. Det burde de virkelig skjerpe inn på. Det er viktigere å bevare mennesker på en god måte, enn å være i rute. De klarer ikke å være i rute uansett, så det er ingen vits i å stresse.

    Den røde lampen vet jeg om. Det handler bare om å følge med for sjåføren sin del. Ikke så mye å "kreve" egentlig. Dessverre sitter de ofte i sin egen verden når de kjører, uten at de tenker på at de faktisk kjører en buss.

    Den velkjente tommelen som peker bakover er også mange kjent med. Noe som de burde sluttet med for lengst. De har kommunikasjon mellom bussene, og kan si fra til hverandre dersom busser er fulle. Dette klarer de heller ikke organisere, noe som gjør at svært mange må vente i flere timer. Uholdbart.

    Jaa, noen sjåfører er rett og slett fantastiske! Man husker liksom de sjåførene best fordi det er så få av dem, ikke fordi vi prøver å huske det negative. Er altfor mye negativt med AtB.

    Takk for kommentar :)

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.19:12

    jostein eidem: Jeg kunne nevnt Nettbuss, Trønderbilene o.s.v. o.s.v. men det blir bare uoversiktlig. Kundene ser på hele busstilbudet i Trondheim og Stor-Trondheim som "AtB" av den enkle grunn at de er ansvarlige for å rydde opp i rotet, og sitter øverst på tronen. Greit nok at noen kjører FOR AtB, det er fortsatt AtB det kjøres for.

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.19:14

    Sunniva: Har tatt buss derfra selv. Kan ikke tro at det er hvert 5 minutt det skal være avgang :p Aldri opplevd før jeg iallefall.

    Uansett, det er bra at du er positiv. Selv om sjåførene driter i å gjøre en god jobb, og ikke orker å ofre et smil til sine egne kunder er det godt å høre at noen klarer å være bedre :-)

    camilla

    28.08.2013 kl.19:31

    vanlig hvis så er det greie men dt har vært noen epioder jeg ikke liker og spesielt eks

    når jeg gikk på krykker, jeg gikk inn på bussen sa hei det jeg fikk til respons hva jaja gå og sett dæ, jeg strevde litt me og ta fram buss korte og så ga han klampen i bånn sånn at jeg tråket på den brokkete fotten for og holde balangsen og etter my om og men klarte jeg og fomle meg bort til et sette

    og når jeg skulle gå av så byent han og kjefte på med på grun av at jeg hva litt tregere en de andre

    det er vel noe av det værste jeg har opplevd men har ikke nå valg en og ta buss som mange andre

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.19:44

    camilla: Den bussjåføren der hørtes ikke helt god ut.. Pussig at det kommer flere og flere slike saker om sjåfører som rett og slett ikke klarer å gi fra seg et normalt inntrykk. Kanskje er det hele tiden snakk om den samme sjåføren.

    Rita

    28.08.2013 kl.20:05

    Vi glemmer vel alle de hyggelige bussjåførene nå?

    De som hilser og sier hei med et smil om munnen, de som venter på bussholdeplassene siden de ser at noen som er 10meter unna skal ta bussen. De som går bak i bussen for å hjelpe gamle damer eller barnevogner av/på bussen. De som slipper på folk når det er full buss, selv om de krysser "sperrelinja" på gulvet foran i bussen. De som forteller over høyttalerne at det regner eller man skal passe seg fordi han/hun parkerte bussen litt langt unna fortauskanten.

    Jeg og kjæresten satt på en buss fra Skovgård og mot byen her en uke, da noen som skulle av på sirkus shopping trykket på knappen litt for sent. Bussjåføren klarte dessverre å stoppe ved autovernet. Siden det var en barnevogn som skulle av prøvde han å rygge, men kom ikke langt nok før det kom en buss bak som stengte veien. Bussjåføren sa da i høyttalerne at de skulle vente med å gå av, og så kjørte han en hel runde rundt sirkus shopping for å kunne slippe av familien. Fantastisk!

    Det finnes et flertall av hyggelige sjåfører her i byen, av erfaring mye flere snille her enn i andre storbyer! Vi er heldige, bare hils de med et smil og gjør dagen deres lysere og de gjør det samme videre! Alle har en dårlig dag i blant, selv hadde jeg nok ikke taklet å være bussjåfør på grunn av gretne passasjerer.

    Bussene kan lite for forsinkelser, mennesker blir sinte og lar det gå utover en mann/dame som kanskje har kjørt i 8 timer allerede den dagen. Samme rute om og om igjen! Så klart blir noen bitre av og til! En bussjåfør som sier hei til hver eneste passasjer og får et hei tilbake 1 av 20 ganger vil etterhvert slutte å si hei, gir ikke det mening? Prøv å vær snille med de, så de fortsetter i jobben og er smilende! VI som passasjerer kan gjøre mye! :)

    Aleksander Wishman

    28.08.2013 kl.21:38

    Chille litt da kompis. Dæm e itj såå dårlig, i min erfaring. Synes uansett at dæm e 20-40% bedre enn TT som va før i tida!

    An..

    28.08.2013 kl.21:39

    Det morsomte med hele opplegget er jo at buss nå har blitt dyrt..

    Jeg bruker mindre diselpenger fra Ranheim-Byneset, enn busspenger fra Ranheim-Sentrum.

    Det er jo over hodet ikke logiskt. Selvom jeg da må betale bompenger, trives jeg heller foran rattet, smilende glad! For ett år siden, tok jeg buss til skolen. Da måtte jeg først inn til byen, og skifte buss der- å så videre til Skjetlein vgs. Jeg kan garantere deg at vi var ALLTID 10-30min forsinket hver eneste dag. Vi klaget masse på dette, men det kunne jo ikke de noe for. Flere ganger var bussen vår borte, og det tok flere timer før vi fikk en ny en... Atb er det latterligste jeg har opplevd, og jeg holder meg langt unna!

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.21:45

    Rita: Det finnes hyggelige sjåfører, og det er delte meninger. Jeg vil ikke si at et flertall er hyggelige, men.. Kommer vel an på hvem du spør :)

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.21:46

    Aleksander Wishman: Kompis? Neida, de er ikke så jævla dårlige. Har sine gode ting også, men fy søren det er mye dritt de gjør som de ikke trenger å gjøre :)

    Sandra

    28.08.2013 kl.21:46

    Der har du atb i et nøtteskall! Jeg kommer egentlig ikke på noen konkrete historier, annet enn at en sjåfør ble dritsur på en venninne av meg tidligere i sommer fordi hennes ukeskort ikke fungerte. "Det er ikke mitt problem!", sa han. Vel, jo, det burde være hans problem.

    Generelt er de fleste atb-sjåførene lite vennlige.

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.21:48

    An..: Ja, og merkelig nok sier de at kollektivtrafikken blir billigere og billigere. Husker den tiden da det kostet 9,- for en barnebillett i Trondheim. Nå er doblet, samtidig som de sier det er blitt billigere. Latterlig spør du meg.

    Skjønner veldig godt at du heller velger å kjøre bil. Det er synd, men sånn er det blitt. Trondheim kommune er ikke noen miljøby bare fordi de har noen grønne busser her og der. Handler om å samspille "det grønne" med hvordan folk lever, ikke omvendt.

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.21:50

    Sandra: Typisk AtB-sjåfører.. "Det er ikke mitt problem"

    Det hadde vært gøy å hatt med kamera på bussen engang, å filma en av disse typiske sjåførene.

    Marthe O.

    28.08.2013 kl.22:54

    Jeg personlig har et ganske greit forhold til AtB, men for den del tok jeg sjelden bussen noe langt utenfor sentrum og dette stort sett alltid til de samme stedene. Og sjåførene jeg har opplevd har vært grei, sant nok ikke alltid et smil eller et blikk å få, som man egentlig tilsier som folkeskikk. Men for min del hvis jeg har klart å gå på feil buss så har jeg fått hjelp, og ved spørsmål har jeg fått svar.

    Angående busser til nærliggende kommuner og tettsteder, det vil ikke lønne seg om bussen blir satt opp for ofte om det ikke er spesielt mange som skal reise de forskjellige destinasjonene. Jeg kjenner ikke til de bussene for godt, og heller ikke hvor ofte de går.

    Selv var det egentlig bare en buss jeg tok som gikk noe spesielt utenfor Trondheim, og dette hadde ingenting med Atb å gjøre siden dette var Namdalsekspressen, som for øvrig ikke går lengre siden det var for få som brukte tilbudet til tross for at den kun gikk nordover kun på fredag formiddag, og sørover på søndag ettermiddag. (Altså en gang i uken pr. veg)

    Om jeg skal klage vil jeg si at det fungerer dårlig når jeg har funnet opp til 3 forskjellige tidspunkt angående når bussen jeg skal ta har avgang, ett på nettstedet, ett annet i heftet og igjen et annet når jeg ankom bussholdeplassen, som i sin tur som regel var det tidspunktet som visste den tidligste avgangen.

    Stian Tørstad

    28.08.2013 kl.23:26

    Marthe O.: Jaa, skjønner hva du mener. Det er selvsagt noen hyggelige sjåfører her også, for all del. Men de er neppe i flertall. :)

    Maj Lehnn@yahoo.no

    29.08.2013 kl.00:29

    Har brukt busstilbudet i Trondheim i snart 10 år, og tro meg, selv om mange passasjere også må tenke på sin egen framtoning, så har kunden rett her! Det er eksempel på presise busser og hyggelige bussjåfører, men de er det få av! Har opplevd å blitt kjørt ifra, klemt i dør, blitt slengt rundt pga unødvendig bråbremsing osv. Men det er 2 ting jeg vil trekke frem her:

    Hvor er folkeskikken til sjåførene? Har opplevd så mange ganger at jeg ikke kan telle det engang at sjåførene har ropt etter passasjerer, vært frekke, hengt dem ut og lukket døra på dem fordi de stopper 5 meter el mindre (!!) før selve holdeplassen. De er ofte bryske og ser rett og slett grinete ut. Dette er et kollektivt tilbud, det betyr at sjåføren er i et serviceyrke. Vil anbefale ATB å gi påbud til alle selskapene som kjører for dem om å holde servicekurs og smilekurs for sine ansatte sjåfører. De er ansiktet utad for selskapet, og ATB blir alt annet enn godt reprensentert slik det er i dag.

    Det andre er at vi som kommer på buss med barnevogn må få lov til å parkere vogna OG sikre den før de legger seg på gassen. Dette har skjedd utallige ganger både med meg og bekjente. Det er ikke dukker vi har i vogna, det er små mennesker. Det er mulig å vente i 5 sekunder til vogna er sikret, å det tror jeg alle de andre passasjerene har forståelse for, uansett hvor travelt de måtte ha det!

    Stian Tørstad

    29.08.2013 kl.00:33

    Maj Lehnn@yahoo.no: Veldig enig med det du sier her! Du har veldig gode poeng, og sistnevnte er noe jeg selv har opplevd flere ganger. Mødre og fedre som ikke rekker å sette vogna på plass en gang før bussen kjører videre liksom. Det er helt vilt. Skulle tro det er viktigere for bussen å ligge i rute enn at barnet får en trygg kjøretur.

    AtB har MYE å rydde opp i. De begynner å få et enormt press på seg nå.

    Ina

    31.08.2013 kl.20:03

    Her har jeg skrevet i bloggen min siste uke om busskaos Trondheim-Stjørdal.

    Innlegg er skrevet både på tysk og norsk.

    http://weissblaurot.org/chaosbuswoche-endet-auf-dem-titelblatt-fra-kaosuken-med-bussen-til-tittelblad/

    Hilsen Ina

    Skriv en ny kommentar

    hits